Neo-fašistická Evropa na vzestupu? Obrana, odpor, boj! Gypsyland Europe aneb cesta za ozbrojenou diskuzí o pocitech, identitě a vnitřním vzteku evropských menšin, jimž „utlačovatelé“ kulturního i politického mainstreamu neponechají slovo, natož naději. Ve stavu sebeobrany cestou kreace: Romská armáda coming soon!
„Tam, kde vládne násilí, může jen násilí pomoci,“ říkal Bertolt Brecht a ve strhujícím díle Roma Armee z berlínského
Maxim Gorki Theater jako by se jeho slova přetvářela v hrozbu všemožnými způsoby, co tělo, jazyk, kolektivní paměť i soubor živých zkušeností společně nabízejí. Jedinečná „koncertní“ koláž skupiny aktérů z Rumunska, Rakouska, Německa, Srbska, Kosova, Anglie a Švédska vznikla jako devised (sdílené) divadlo a promlouvá řečí neklidných, ne-bílých (Nicht-Weißen).
Ve hře – a v boji – je tvář a rasa vs. předsudky, které především o Romech stále přežívají. Témata klišé a exploatování romské kultury a muziky, ale také tabu sexuality či socio-ekonomického postavení skupin. Dík materiálu osobního svědectví, historických faktů i paradoxů – a také snů a přání aktérů – se hmota inscenace stává neprůstřelnou a znějící informace šokující. Argumenty útočí, argumenty bolí. Ovšem co je pro tuto osobně ryze angažovanou zprávu nejcharakterističtější, je její závažnost, naléhavost, lidskost. (Bez ironie.)
V hyperbole (hrozící?) romské revoluce a budování šiku „RAF“ (Roma Armee Fraktion) se téma etnické nerovnosti a anticikanismu zrcadlí s neskromnou a necenzurovanou přímostí. Apelativní hraniční kus Yael Ronenové (1976), zkušené i stále vynalézavější režisérky mladší generace původem z izraelského Jeruzaléma, nešetří energií a zápalem a po právu figuroval v širších nominacích přehlídky Berliner Theatertreffen a získal prestižní cenu Reality na 16. evropských divadelních cenách v roce 2017.
Po představeních
Vzpoura (na DSB 2015) a
Mrzutí (DSB 2016) se do Brna vrací aktivizující poetika Maxim Gorki Theater a s ní náboj radosti a vzplanutí z projevené výpovědi o perifériích evropské společnosti.
Matěj Nytra, dramaturg HaDivadla
„Ne, že byste podobný wow-efekt u Gorki dosud nezažili: toto spojení vzrušujícího statement-divadla a ledově pichlavého vtipu, tuto bodavou přímost vzápětí vystřídanou atrakcí. A slzy, když si přiznáte, jak se vás to dotýká. Ale tentokrát, i pro samotnou Ronen, jde o mocný pohyb až do krajnosti.“
Christian Rakow, Nachtkritik.de
