TANEČNÍ A POHYBOVÁ LINKA FESTIVALU
Tančím, tedy jsem!
Letošní šířka záběru pohybové linky je takřka fascinující. Nejenže těžiště tanečně pohybových představení stojí na zahraničních produkcích, navíc z pohledu Evropana a Brňana z exotických destinací, ale atraktivitu celého programu zvyšuje i jeho žánrová pestrost.
Nabídka tanečně pohybového divadla je v Brně a jeho širokém okolí stabilně neuspokojivá, citelně tu chybí organizační základna nebo centrum sdružující zájemce o tanec a pohyb a možnosti prezentace nezávislé taneční tvorby. Festivalové akce budou jistě pro všechny aktivní i pasivní nadšence pohybu živou vodou a program letošního ročníku si náležitě vychutnají.
Začněme u domácích hostů, kteří letos představí produkce posouvající žánr, ve kterém působí, neustále kupředu. Prvním je náš nejuznávanější soubor věnující se novému cirkusu, Cirk La Putyka. Umělecký ředitel, chcete-li principál, Rostislav Novák představí své nejnovější představení ADHD, které bylo odbornou kritikou označeno za jedno z nejlepších v historii souboru. Také mima a Radima Vizváryho není třeba představovat. Po veleúspěšném loňském festivalovém Sóle, nás letos svým uměním přenese do světa VIP v hodinovém strhujícím příběhu posouvajícím v jeho podání opět hranice pantomimy.
Zahraniční linka je opravdu bohatá. V tomto ročníku sice chybí velká evropská taneční produkce, její africká alternativa vás ale uhrane. Vrcholem pohybových produkcí bude vystoupení jednoho z nejlepších afrických tanečních souborů, Vuyani Dance Company z Jihoafrické republiky s inscenací Requiem of the Ravel´s Bolero. Choreograf Gregory Maqoma se svými skvělými tanečníky vás v příběhu zpracovávajícím známé jihoafrické literární dílo Zakese Mdy Cion uvede do světa, kde život a smrt mají k sobě nejblíže, kde se lidé naposledy loučí se svými blízkými. Fascinující zpívaný hudební doprovod i „africky“ rytmizované Ravelovo Bolero, jsou dalším prvkem, který z představení dělá nenapodobitelný zážitek.
Můžete si ale vybrat i z dalších výjimečných produkcí. Po loňském úspěchu na festivalu Tanec Praha představíme jihokorejskou choreografku Eun-Me-Ahn a její soubor v choreografii Let Me Change Your Name nebo tanečníky z exotických míst, kde byste existenci pohybového divadla ani nečekali, Art&Fact z Martiniku nebo Judith Olivia Manantenasou z Madagaskaru.
Tak jako evropský tanec v minulosti ovlivnil vznik a zájem o moderní divadelní taneční umění v jiných kulturách, vidíme, že nyní tato cesta není jednosměrnou, ale z dálek se k nám vrací něco zpět. V jiné kvalitě a s velkou přidanou hodnotou. Je to materiál, kterým se můžeme nechat inspirovat a ovlivňovat pro změnu my sami. Jak v jeho pohybově technické části, tak i v jeho motivaci, upřímnosti, autenticitě a bezprostřednosti sdělení. Tento mezinárodní pozitivní rozměr přenesený v rámci festivalu budeme vnímat nejen na základě vysoké úrovně taneční a pohybové tvorby hostujících umělců, ale doufáme, že se v druhém plánu promítne i do prostředí, kde vznikají a jsou uváděny první nesmělé pokusy i zralá díla tvorby domácí.
Karel Littera, dramaturg Baletu NdB